Johor Bangkitkan Karya Sama Sijori: Johor-Singapura-Kepri Menandatangani Surat Hasrat

Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Johor Puan Ungku Noorakmal bin Ungku Sulaiman, Prof Dato’ Perdana Dr H Abdul Malik, M Pd., dari MABNI Kepulauan Riau, dan Encik Suraidi Sipan dari Asas 50 Singapura saat menandatangani Surat Hasrat (LOI) di Tabrau, Johor Bahru. (Foto: J5NEWSROOM.COM)

J5NEWSROOM.COM, Johor Bahru – Kerja sama Sijori (Singapura, Johor, Riau) yang terendam lama dibangkitkan lagi, dengan lebih fokus pada “karya sama” menjulangkan kembali khazanah sastra budaya kawasan serantau di ujung Semenanjaung dengan Singapura dan Riau Kepulauan.

Tekad ini ditandai dengan ditandangani bersama Surat Hasrat (LOI), melibatkan Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ), Majelis Adat dan Budaya Melayu Indonesia (MABMI) serta Asas 50 Singapura, dan disahkan Tuan Aznan bin Tamin di Hotel Paragon, Tabrau, Johor Bahru, Malaysia, Sabtu malam (5/10/2024).

“Sekalung penghargaan kepada pihak PPAJ atasan cetusan ide untuk melaksanakan menandangani bersama Surat Hasrat ini. Bagi saya majelis ini sangat besar maknanya pada kelastarian, pengukuhan dan pengekalan nilai-nilai diri kita di wilayah Singapura, Johor dan Riau,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Penerangan Negeri Johor itu.

Dari Johor yang menandatangani Surat Hasrat ini Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Johor Puan Ungku Noorakmal bin Ungku Sulaiman, Prof Dato’ Perdana Dr H Abdul Malik, M Pd., dari MABMI Kepulauan Riau, dan Encik Suraidi Sipan dari Asas 50 Singapura.

“Hubungan kita sangat dekat. Kita dari asal yang sama,” tambah Tuan Aznan, “Dari rumah saya di Selat Tabrau ini tampak Singapura, dan tampak juga Kepulauan Riau, Batam dan lainnya.”

Dalam sambutannya Puan Ungku Noorakmal bin Ungku Sulaiman menyampaikan ucapan terima kasih yang besar kepada Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Penerangan Negeri Johor yang telah merestui dan mengesahkan hasrat karya sama Sijori, juga kepada pihak MABNI dan Asas 50 yang menyambut baik rancangan mengukuhkan dan mengekalkan khazanah Melayu di kawasan Singapura, Johor dan Riau Kepulauan ini.

“Besarnya hasrat untuk mewujudkan kerja sama ini ingin saya peragakan pula apa pakaian yang saya pakai saat ini. Saya memakai baju kurung teluk belanga, yang ada pesaknya. Kainnya pula saya beli di Tanjungpunang, ketika berkunjung ke sana tempo hari,” kata Puan Ungku Noorakmal yang disambut hadirin dengan senyum dan gelak tawa.

Penyelaras Bazar Buku Johor 2024 dan Majelis Menandatangani Surat Hasrat (LOI) Asst Prof Dr Bambang Suhartono bin Mohammad Said mengatakan, Majelis Menandatangani Surat Hasrat ini mempunyai rencana objektif mewujudkan kerja sama Sijori dalam menghasilkan penyelidikan ilmiah (penelitian) dan penerbitan buku.

Kategori buku-buku yang akan diterbitkan, menurut Bambang, ada tiga, kategori A berupa penyelidikan ilmu pengetahuan awam (muatan lokal serantau Sijori), etika dan falsafah serantau. Kategori B cerita anak-anak dari kawasan Sijori, dan C buku autobiografi di kawasan dari kawasan Sijori.

“InsyaAllah , setelah termeterai Surat Hasrat ini akan ada kesinambungan dalam bentuk rancana tindakan secara terperinci dari ketiga pihak wilayah Sijori,” kata Bambang.

Hadir dalam majelis Menandatangan Surat Hasrat (LOI) Karya Sama Sijori, para penulis muda kreatif produktif dari Johor, tokoh Asas 50 Singapura dan tokoh budaya dan cendikia Riau Kepulauan antaranya selain Prof Dato’ Perdana Dr H Abdul Malik, M Pd., ada Prof. Madya Hj Isnaini Leo Shanty, M Pd., Dr HM Yunus, M Pd., Ir H. Yurioskandar, Hj Ria Fitrya, S Pd., M Si., dan Mosthamir Thalib dari Riau.

Selain Majelis Menandatangani Surat Hasrat (LOI) Sijori, PPAJ juga menyelenggarakan pameran buku besar dalam tema Bazar Buku Johor 2024 serta Sidang Karya, bedah buku dan kreativitas seniman di Aeon Mall, Tabrau, Johor Bahru. Dari Riau Kepulauan Riau buku dan seniman yang tampil Mosthamir Thalib dengan buku puisi tunggal terbarunya Banteng bersayap Kupu-kupu.

Editor: Agung