Jelang Bazar Buku Johor: Puan Ungku Norakmal Tertegun di Depan Naskah Kuno Riau Lingga

Dato’ Prof Dr Abdul Malik, M Pd., menyerahkan buku tentang Kesultanan Johor Riau kepada Puan Ungku Norakmal. (Foto: Net)

J5NEWSROOM.COM, Tanjungpinang – Puan Hjh Ungku Norakmal tertegun ketika tiba di Balai Maklumat Indra Sakti Pulau Penyengat  menyaksikan naskah-naskah tua peninggalan khazanah Melayu Kerajaan Melayu Riau Lingga – Johor yang dibentangkan memanjang di atas meja.

Peristiwa ini terjadi saat Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ) ini beserta rombongan datang menziarahi Pulau Penyengat, pekan lalu, Kamis (26/9/2024), jelang Sidang Karya dan Bazar Buku 2024, 3-6 Oktober 2024 ini.

“Ini yang pertama Puan Ungku Norakmal datang ke Penyengat. Selain untuk persiapan Sidang Karya dan Bazar, juga menapak tilas jejak leluhur, karena Ungku Norakmal juga dari keturunan Sultan Riau-Johor,” kata Encik Mohd Fadzlee Pengerusi Karyasama Sidang Karya dan Bazar Buku Johor 2024.

Kedatangan Puan Hjh Ungku Norakmal didampingi pula Penasihat Pertubuhan Karyasama Johor Tuan Haji Saiful Sidek Abdullah, yang juga mantan Setiausaha Sulit Menteri Besar Johor, bersama Encik Mohd Fadzlee, Timbalan PPAJ Encik Afzan dan Encik Mohd Faizal, juga dari PPAJ.

Kunjungan ke Penyengat dan tempat bersejarah lainnya di Tanjungpinang, rombongan didampingi pakar budaya dan sejarawan Melayu Dato Prof Dr Abdul Malik, M Pd, yang juga dosen di Universitas Maritim Raja Ali Haji (Umrah) bersama sastrawan Melayu Mosthamir Thalib dari Pekanbaru.

Ketika rombangan menyeberang dari Tanjungpinang dan makan di Pulau Penyengat. (Foto: Net)

Di Penyengat Ungku Norakmal selain menziarahi makam Engku Putri Raja Hamidah, Raja Haji Fisabillah, Raja Ali Haji dan keluarga kerajaan lainnya juga mengunjungi Balai Maklumat, pustaka khazanah peninggalan Kerajaan Melayu Riau-Lingga yang dikelola Raja Malik Hafrizal.

Puan Ungku Norakmal agak tertegun menyaksikan naskah-naskah ini karena tampak tua dan rentan bila sembarang disentuh, dan beliau tampak agak lega ketika mengetahui  sebagian besar naskah-naskah ini sudah diarsipkan dalam bentuk degital.

“Alangkah bagusnya andai naskah-naskah ini juga dapat dipamerkan pada Bazar Buku nanti. Tetapi belum dapat dibuat sebab perlu persiapan yang lebih panjang untuk keselamatan naskah-naskah ini,” katanya.

Menurut Encik Mohd Fadzlee, Pengerusi Karyasama Sidang Karya memang sangat pameran dalam Bazar Buku banyak diisi karya-karya tentang khazanah Johor-Riau tetapi setakat karya-karya yang tidak rentan dan aman dibawa ke Sidang Karya dan Bazar Buku Johor 202

Dalam kunjungan ini, Dr Bambang Suhartono  bin Mohd Said dan Wak Kangbucha – sesama dari Karyasama Johor – belum sempat ikut ziarah ke Pulau Penyengat. Dr Bambang yang juga merupakan dekan di Tamadun Melayu dan Science di Southern College University Johor ada aktivitas lain. Sedangkan Wak Kangbucha datang dengan ferry yang berlainan dari Johor pada hari yang sama dan baru tiba di Tanjungpinang sore hari.

Editor: Agung