Buku Puisi Mosthamir Thalib Ikut Sidang Karya di Johor Bahru Malaysia

Penulis buku ‘Banteng Bersayap Kupu-kupu’ asal Riau, Mosthamir Thalib (kiri) saat tampil di “Sidang Karya Bazar Buku Johor 2024” di Johor Bahru Malaysia. (Foto: J5NEWSROOM.COM)

Cik Puan Putri, putri pemalu
 Sedikit ketawa banyak tersipu
 Tak banyak cakap pandai melagu
 Besar nampan eh, besar pula nafsu

INILAH bait awal dari buku ‘Banteng Bersayap Kupu-kupu’ karya Mosthamir Thalib. Petikan awal empat baris dari puisi panjang ini dilantunkan Fatin Soleha, seorang pelajar sekolah menengah di Johor Bahru ketika penyair Indonesia dari Riau, tampil pada “Sidang Karya Bazar Buku Johor 2024” yang ditajakan Perbadanan Perpustakaan Awam Johor (PPAJ) di Aeon Mall Tebrau Johor Bahru, Malaysia, Ahad (6/10/2024).

Acara yang dipandu Bambang Suhartono dari Southern College University Johor Bahru ini, memberi kesempatan kepada beberapa pelajar sekolah rendah dan menengah serta guru-guru mereka untuk membacakan, mendeklamasikan serta bertanya jawab pada sang penyair yang membawa buku barunya dari Riau Banteng Bersayap Kupu-kupu.

Beberapa murid dan pelajar sekolah rendah dan menengah itu pun ikut tunjuk kebolehan membacakan dan mendeklamasi puisi-puisi Mosthamir Thalib. Di antaranya menyatakan, senang dengan ungkapan-ungkapan di dalam puisi pilihan yang mereka baca. “Terasa ada kelakar dan lucu,” kata seorang pelajar sebelum dia membacakan ulang sebuah yang sebelumnya dibacakan Mosthamir waktu memulai acara.

Banyak seniman yang hadir pada bazar dan sidang karya ini. Selain pegiat literasi seperti penyair, novelis, penulis skrip (skenario) ada juga kartunis serta pelukis Malaysia, antaranya Datuk Imuda, terkemuka di Malaysia, Haji Zainal Rashid Ahmad, Nasir Jani, Hilal Asyraf, Dr Ikram Ghafar, Azura Zamri, Ben Ali, Hassan Muthalib, WN Khuzairey, Rusli Ibrahim, Andrew Cheong, Tok Rimau. Pengamat Dr Azhar Ibrahim serta seniman Afi Hanafi dan Anis dari Singapura.

Para seniman ini diberi kesempatan dan dijadwalkan masing-masing mendedahkan karya mereka di hadapan murid, pelajar, guru atau audien lainnya selama 4-6 Oktober di Aeon Mall, sebuah pusat perbelanjaan terbesar di Johor Bahru.

Selain Bazar Buku, PPAJ juga mengadakan Majelis Menandatangani Surat Hasrat (LOI) Sijori antara pihak PPAJ, Majelis Adat Budaya Melayu Indonesia (MABMI) Kepulauan Riau serta Asas 50 Singapura di Hotel Paragon, Tabrau, Johor Bahru, Malaysia, Sabtu malam (5/10/2024).

Penandatangan Surat Hasrat ini disaksikan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan dan Penerangan Negeri Johor Tuan Aznan bin Tamin. Mereka yang terlibat menandatangani masing-masing Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Johor Puan Ungku Noorakmal bin Ungku Sulaiman, Prof Dato’ Perdana Dr H Abdul Malik, M Pd., dari MABNI Kepulauan Riau, dan Encik Suraidi Sipan dari Asas 50 Singapura.

Editor: Agung